Bejgli

Nem fogom úgy aposztrofálni, hogy a tökéletes bejgli,mert nem az. Illetve ahogy vesszük. Ha márványosra szeretnénk a tetejét, akkor nem ez a tökéletes-ha viszont az íz és az állag a lényeg, akkor nálam csillagos ötös. Puha-foszlós-lyukacsos a tésztája, a töltelék-tészta arányt is egészen jól sikerült belőnöm, így összességében elégedett vagyok. Mikor eme bejegyzést írom, a képen szereplő rudak már a fagyasztóban pihennek, idén ugyanis időhiány miatt úgy döntöttem, megpróbálom ezt a verziót, fogyasztás előtt 1 nappal fogom szobahőmérsékleten kiengedni őket. Bízom benne, hogy így kevesebbet veszítenek az élvezeti értékükből,mintha megcsinálom pár nappal Karácsony előtt és aztán újra kell melegíteni a szikkadt bejgliket.
Lássuk, hogyan készítettem én a karácsonyi bejglit. A recept a Horváth Ilona-féle szakácskönyvből van.


Hozzávalók:
4 rúdhoz:

A tésztához:
500 gr liszt
250 gr margarin / vaj
2 tojás
50 gr cukor
20 gr friss élesztő
2 dl tej
csipet só

A diós töltelékhez (2 rúdhoz):
25 dkg darált dió
10 dkg cukor
1-1,5 dl tej
fél citrom reszelt héja
1 vaníliás cukor
ízlés szerint rumaroma

A mákos töltelékhez ( 2 rúdhoz):
20-22 dkg darált mák
10 dkg cukor
1-1,5 dl tej
fél citrom reszelt héja
1 vaníliás cukor

A kenéshez:
1 egész tojás
1 tojás fehérje

Elkészítés:
1. Az élesztőt langyos cukros tejben felfuttatjuk.
2. Egy tálba szitáljuk a lisztet, hozzáadjuk a sót, a kockákra vágott margarint/vajat és ujjainkkal elmorzsoljuk. A felvert tojásokkal, cukorral,élesztős tejjel alaposan összegyúrjuk, ha szükséges,még lisztet adunk hozzá,hólyagosra dagasztjuk majd letakarva meleg helyen kb. 1 óra alatt duplájára kelesztjük.
3. A diós töltelékheza  tejet a cukorral, vaníliás cukorral felforraljuk és apránként ráöntjük a darált dióra. Nem biztos, hogy az összes tejre szükség lesz, sűrű, de kenhető tölteléket kell kapnunk. Ízesítjük citromhéjjal, rumaromával. Ha sűrű, hígítsuk tejjel, ha híg, adjunk még hozzá darált diót és porcukrot.
4. Hasonlóképp készítsük el a mákos tölteléket is.
5. A megkelt tésztát osszuk 4 egyenlő részre, a részeket lisztezett munkalapon nyújtsuk téglalappá, kenjük meg a töltelékek felével és szorosan tekerjük fel. Kivajazott-kilisztezett / sütőpapírral bélelt tepsibe sorakoztassuk egymás mellé a bejglirudakat.
6. Következik a kenés: én először felvert egész tojással kentem le őket és 1 órán át meleg helyen kelesztettem, majd tojásfehérjés kenés következett és félóráig hideg helyen pihentetés.Az eredmény: nem lett márványos.
Ha márványosra szeretnénk, akkor Pici Juci tanácsa szerint először csak hosszában tojássárgájával kenjük le a bejgliket, pihentessük 15 percig, majd csak keresztben tojásfehérjével kenjük le őket. Ha megszáradt a tojásfehérje rajtuk, mehetnek a sütőbe.
7. 180 fokra előmelegített sütőben kb. 25 perc alatt készre sütjük a bejgliket.
Állítólag ha sütés előtt hosszú villával megszurkáljuk az oldalukat, akkor sütés közben távozni tud a gőz és nem repednek meg. Én ezt most elmulasztottam, ennek ellenére nem repedtek meg.




Megjegyzések

  1. Nagyon szépek a bejglik! Én még sosem készítettem, de kipróbálós :)

    VálaszTörlés
  2. Anyukám is így készíti, nem foglalatoskodik a márványozással - egy a lényeg, hogy finom legyen :))

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése